Ida-Marie Isaksson

copenhagen guide.

Här kommer en liten guide till mitt Köpehamn! Vi åkte fre-sön för att överraska M’s mamma som fyllde 60. Vi flög ner henne från Umeå totalt ovetandes om var hon skulle hamna.
Hotellet vi bodde på var så fint. Det hette Scandic Palace och hade ett grymt läge. Precis på Rådhustorget i början av shoppinggatan Ströget som sluter i Nyhavn där alla restauranger ligger. På andra sidan Rådhustorget låg Tivoli och Centralstationen. Det var ca 20 minuter till flygplatsen. Där hade vi två vanliga rum och en svit till födelsedagsbarnet. Rummen var så fina, rymliga och stilrena. Sviten var otrolig, med balkong ut över rådhusplatsen. Danskarna kan det där med design. Frukosten var kanon och vi är verkligen nöjda med boendet.

På fredagen gick vi ut och åt på en restaurang som en lagkamrat tipsat om. Madkubben. De serverade American Steakhouse och hade 3-rättersmenyer till riktigt bra priser. Maten var kanon men det blev ganska livat framåt 10-tiden, stupfulla danskar som trillade av stolar också sånt:) Kankse lite väl livat för en 60-årsmiddag men vi hade skoj ändå. Jättebra mat. Dit går vi tillbaka!

På lördagen var det shopping för hela slanten. Jag är helt kär i shoppingen även om det inte blev så mycket kläder utan mest inredning. HAY, Illums Bolighus, H&M Home och lite mer. Klädshoppingen tar jag igen någon annan gång. Ströget har väldigt blandad shopping, allt från Hermés, Gucci & Louis Vuitton till H&M & Bikbok, allt på samma gata och väldigt kompakt Det finns en NK-liknande byggnad som heter Illum också och där fanns det så mycket fint. Det fanns även ett annat som kanske kan jämföras med Åhléns City som hette Magasin.

På lördagen hade också den berömda julmarknaden på Tivoli premiär. Kan nog jämföras med Liseberg. Jättemysigt att strosa runt och känna julstämning. Det var en massa goda dofter och man kunde köpa glögg, brända mandlar och danska delikatesser. Tivolit var öppet med det kändes inte så lockande faktiskt. Här skulle jag gärna ha bokat bord på en restaurang nästa gång.

På kvällen åt vi på en restaurang som hette MASH i Nyhavn. Lite inneställe och det var lite svårt att få bord men vi hade bokat sedan långt tillbaka. Även här var det kött som gällde. Man satt i ”bås” vilket var skönt då det kändes avskärmat. Men maten var faktiskt lite tråkig. Min WD Steak var överdrivet stekt (natt och dag mot den jag åt dagen innan) och den serverades helt ensam på en tallrik. Såg lite halvtråkigt ut, de kunde väl ha slängt på en kryddkvist åtminstone. Men de andra var nöjda med sin mat, burgaren såg god ut. Så jag tror jag hade lite otur när jag var tvungen att ta köttet well done och de var rädda om mitt ofödda barn.

På söndagen åt vi en brakfrukost på hotellet tillsammans innan familjen skulle flyga hem. Sedan gav vi oss ut på stan igen för en fika med Petter och Ida. Så kul att hinna ses! Efter det strosade vi runt lite och shoppade lite mer. Sedan satte vi oss på Café Norden som ligger mitt på Ströget vid Amager Torv. Detta är mitt smultronställe. Vilket underbart Café! De serverade brunch men den var vi lite sena till. Men till vår förtjusning upptäckte vi att de fortfarande serverade frukost. SÅ det blev frukost till middag. FANTASTISK äggröra med bacon, smörrebröd med dansk ost och marmelad, pannkaka med fruktsallad. MUMS! Det var en mysig lugn stämning över hela lokalen trots att den var väldigt stor. Detta ställe längtar jag redan tillbaka till. Kan rekommendera det till alla som besöker Köpenhamn!

Iom att jag inte kan röra på mig så mycket pga foglossningen så höll vi oss inom en ganska snäv radie och läget var verkligen optimalt. Önskar såklart att jag hade orkat utforska lite mer men det får bli en annan gång.

LOVE I

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!